Razowy chleb sodowy - najszybszy i najprostszy chleb fit

Razowy chleb sodowy – najszybszy i najprostszy chleb fit

Najszybszy razowy chleb – tylko 10 minut przygotowywania ciasta i 30 minut pieczenia.

To uproszczona wersja mojego ulubionego irlandzkiego chleba na sodzie (receptura), tym razem bez mleka owsianego i jogurtu sojowego, dzięki czemu przepis jest tańszy i jeszcze łatwiejszy. Dostępność jogurtów roślinnych w polskich sklepach, zwłaszcza w przyzwoitych cenach, wciąż jest niestety marna.

Upichcenie chleba sodowego zajmuje mniej czasu niż wyprawa do marketu po jakiś podejrzany wypiek i nie wymaga talentu kulinarnego, ani nawet szczególnej staranności.

Inspirowałam się tym przepisem, warto obejrzeć filmik.

Domowy razowy chleb sodowy – SKŁADNIKI

1 średni bochenek

  • 400 g mąki pszennej razowej, może być pełnoziarnista orkiszowa
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1 łyżeczka nasion kminku (niekoniecznie)
  • ¾ łyżeczki soli
  • ok. 240 g wody
  • 30 g octu jabłkowego lub innego

DODATKOWO do posypania wierzchu

  • mak lub płatki owsiane, pestki dyni, pestki słonecznika, sezam…

Domowy razowy chleb sodowy – WYKONANIE

  1. Piekarnik rozgrzewamy do 180°C.
  2. W dużej misce mieszamy mąkę, sodę, sól oraz kminek.
  3. Wlewamy wodę oraz ocet i łączymy wszystko najpierw łyżką, a następnie ręcznie. Ciasto krótko wyrabiamy, tylko do połączenia składników.
  4. Formujemy okrągły bochenek i przekładamy go na blachę pokrytą papierem do pieczenia lub silikonową matą (bardziej eko). Lekko go spłaszczamy, wierzch smarujemy wodą, boki ciasta oprószamy białą mąką, a środek posypujemy np. makiem. Na górze można dodatkowo naciąć znak „x” na głębokość ok. 1 cm.
  5. Pieczemy przez ok. 30 minut, studzimy na kratce.

Chleb najlepiej przechowywać w bawełnianym worku.

Smacznego !

Pyszny razowy chleb sodowy – najszybszy i najprostszy chleb fit

Dodaj komentarz