placki roti

Placki ROTI – indyjskie tortille – przepis 2-składnikowy

Pyszne i aromatyczne placki roti smażone na patelni bez dodatku tłuszczu. Przepis został przeze mnie uzdrowiony i smakowo podkręcony, ale jeśli ktoś ma ochotę, może zrobić wszystko według oryginalnej receptury (polecam obejrzeć filmik z wykonaniem). Dobrze smakują solo, ale jeszcze lepiej np. z hummusem i warzywami oraz sosami, jak wegańska raitanajszybszy sos BBQ bez gotowania czy słodki sos chili bez gotowania. Świetne również na słodko.

A tutaj jeszcze inne pyszne, indyjskie placki z mojej kolekcji: placki uttapamplacki roti.

 

Placki roti – ok. 10 sztuk – SKŁADNIKI

  • 2 średnie bataty (słodkie ziemniaki)
  • mąka pszenna razowa (najlepiej orkiszowa), w oryginalnym przepisie jest zwykła biała – tyle samo, ile ziemniaków oraz dodatkowo do podsypania przy wyrabianiu ciasta
  • szczypta soli (niekoniecznie)
  • ¼ łyżeczki garam masala lub curry (niekoniecznie)

 

Placki roti – WYKONANIE

  1. Ziemniaki gotujemy do miękkości na parze lub w wodzie. Kiedy są jeszcze gorące zdejmujemy z nich skórkę i widelcem ugniatamy na puree. Za pomocą kubka mierzymy ile wyszło masy i wrzucamy ją do dużej miski razem z taką samą ilością mąki. Jeśli mąka jest grubo mielona, warto ją dodatkowo zmielić w blenderze. Dodajemy przyprawy. Wszystko mieszamy najpierw łyżką, a jak ciasto lekko ostygnie, wyrabiamy je ręcznie. Nie ugniatamy zbyt długo. Jeśli masa jest zbyt rzadka lub klejąca, dosypujemy mąki, ale nie za dużo, żeby placki nie wyszły twarde.
  2. Z ciasta formujemy gruby wałek i kładziemy go na oprószonej mąką stolnicy. Obtaczamy go delikatnie w mące. Kroimy na 10–14 równych części (tyle mniej więcej powinno wyjść z 2 batatów). Oprószamy dłonie mąką i z każdego kawałka formujemy kulkę, obtaczamy ją w mące, a następnie wałkujemy na placek o grubości ok. 2 mm.
  3. Placki smażymy na suchej patelni, na średnim ogniu. Najpierw po 30 sekund z każdej strony, a następnie po 1– 2 minuty z każdej strony. W roti dość szybko zaczną pojawiać się duże powietrzne bąble – to prawidłowa reakcja. 🙂

Placki roti należy trzymać w głębokim talerzu (lub misce) wyłożonym ściereczką i pod przykryciem, po to by nie wyschły i pozostały elastyczne.

Bon appétit !

 

6 myśli na temat “Placki ROTI – indyjskie tortille – przepis 2-składnikowy

  1. Bardzo fajny przepis. Może jakaś rada, jakiej mąki użyć bezglutenowej aby wyszły choć trochę podobne/zjadliwe? Nie mogę glutenu, nabiału i jajek. Pozdrawiam.

    1. Niestety, ale roti chyba zawsze są robione z mąki pszennej, nigdy innej do nich nie używałam. Jeśli miałabym zrobić je z innej w ramach eksperymentu, to może byłaby to kukurydziana, albo ryżowa, ale placki mogą wyjść wtedy twarde. Zamiast nich mogę polecić bezglutenowe placki dosa – można z nich zrobić naleśniki i jeść jak wrapy, podobnie jak roti – http://wegepedia.pl/wordpress/indyjskie-placki-dosa/ Pozdrawiam 🙂

  2. Dojrzałam wreszcie do roti. Bataty ugotowałam w wodzie, więc musiałam dodać więcej mąki. Ale efekt jest znakomity: placki znakomicie się rozwałkowuje, bez problemu można je przenieść na patelnię, łatwo je odwrócić, nie rwą się i dobrze zwijają. Są o wiele łatwiejsze w obsłudze, niż tortille z pełnoziarnistej kukurydzy lub mieszanki pszenno-kukurydzianej. Kolejny świetny przepis! 🙂

    1. Jeszcze nie robiłam typowych tortilli kukurydzianych, ale skoro twierdzisz, że te są lepsze, to raczej robić nie będę. 🙂

Dodaj komentarz

Wpisz brakującą liczbę *