Fit naleśniki pełnoziarniste bez jajek i mleka, łatwy przepis

Fit naleśniki pełnoziarniste bez jajek i mleka, łatwy przepis

Najłatwiejszy przepis na zdrowe, dietetyczne i przy okazji pyszne naleśniki pełnoziarniste bez jajek i krowiego mleka, które zawsze się udają. Mogą być bardzo cienkie lub grube w zależności od ilości dodanego płynu (i naszego gustu). Można podać je na słodko (np. z domową nutellą, czekośliwką albo wegańskim serem) lub na słono z dowolnym farszem. Przeróżnych przepisów na wegańskie naleśniki przerobiłam już naprawdę sporo i tylko utwierdziłam się w przekonaniu, że ich produkcja może być wręcz banalna, a tajemnica dobrej receptury tkwi w prostocie.

Jak zrobić idealne wegańskie fit naleśniki pełnoziarniste? Oto kilka prostych rad:

  • Olej może być zupełnie zbędny nie tylko w cieście. Naleśniki można bez problemu smażyć bez tłuszczu (na suchej patelni), ale do tego potrzebny jest sprzęt z odpowiednią powłoką. Nie każda patelnia sprzedawana jako „non-stick” okaże się taka w praktyce. Powierzchnia nieprzywierająca jest lekko chropowata, na pewno nie zupełnie gładka. Jeśli nie macie jeszcze patelni z nieprzywierającą powłoką, pozostaje Wam smażenie na bardzo małej ilości oleju, najlepiej rzepakowego, który ma wysoką temperaturę dymienia i mało tłuszczów nasyconych. Dodatkowym plusem smażenia bez tłuszczu jest fakt, że po upichceniu nawet wielu naleśników patelnia nadal jest zupełnie czysta!
  • Osobom, które nie są jeszcze wirtuozami dużej patelni, polecam doskonalić warsztat na średniej lub małej.
  • Proszek do pieczenia i soda też są według mnie niepotrzebne.
  • Aby naleśniki były jeszcze lepsze, mąkę można przesiać, a pozostałe na sitku otręby zblendować / zmielić.

Naleśniki pełnoziarniste bez jajek i mleka – SKŁADNIKI

4–5 dużych naleśników

  • 200 g mąki pszennej pełnoziarnistej / graham, czyli typ 1850. Razowa (typ 2000) też może być
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej (niekoniecznie)
  • 1 łyżeczka cukru lub ksylitolu (niekoniecznie)
  • 0–¼ łyżeczki proszku do pieczenia lub sody
  • sól (niekoniecznie)
  • ok. 400 g (ml) mleka (napoju) owsianego, albo mleka i wody pół na pół

50 g mąki pszennej można zamienić na 50 g mąki owsianej lub zblendowanych na mąkę płatków owsianych górskich. Dzięki temu naleśniki będą nieco delikatniejsze.

Z kolei mały dodatek mąki ziemniaczanej sprawia, że placki wychodzą trochę bardziej chrupiące.

Naleśniki pełnoziarniste bez mleka i jajek – WYKONANIE

  1. Mieszamy suche składniki, dodajemy mleko i wszystko dokładnie łączymy za pomocą miksera lub blendera. Ciasto odstawiamy na 10 minut.
  2. Patelnię z nieprzywierającą powłoką rozgrzewamy na średnim ogniu. Pierwszą porcję ciasta wlewamy dopiero, kiedy patelnia porządnie się nagrzeje. Smażymy bez tłuszczu (na suchej patelni) z obu stron. Naleśniki przewracamy dopiero, kiedy już porządnie usmażą się z jednej strony.

Smacznego!

Jedna myśl na temat “Fit naleśniki pełnoziarniste bez jajek i mleka, łatwy przepis

Dodaj komentarz