Proziaki / sodziaki fit, pełnoziarniste, wegańskie

Proziaki / sodziaki fit, pełnoziarniste, wegańskie

Proziaki (inaczej sodziaki) to tanie i bardzo proste w przygotowaniu mączne, grube placki na sodzie, czyli na „prozie”. Smaży się je na blasze gorącego pieca lub na suchej patelni. Przepis powstał na Podkarpaciu ok. 150 lat temu. Ja te placki traktuję raczej jako cienkie bułki z patelni. Polecam do nich np. domową czekośliwkę.

Oryginalna receptura zawiera białą mąkę, maślankę lub kefir i często jajko. W mojej zdrowszej i wegańskiej wersji używam mąki pełnoziarnistej, a zamiast jajka i maślanki dodaję puree jabłkowe, które reagując z sodą fajnie spulchnia ciasto. Bez obaw – proziaki nie smakują jak szarlotka, jabłko jest w nich niewyczuwalne.

Fit proziaki / sodziaki wegańskie – SKŁADNIKI

ok. 14 placków / bułek

  • 400 g mąki pszennej pełnoziarnistej, najlepiej razowej orkiszowej, typ 1850 + trochę do podsypania
  • ok. 200 g mleka owsianego 
  • 100 g zblendowanego na puree jabłka ze skórką
  • ¾ łyżeczki sody oczyszczonej
  • ¾ łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka całych nasion kminku (niekoniecznie)

Fit proziaki / sodziaki wegańskie – WYKONANIE

  1. W dużej misce mieszamy suche składniki: mąkę, sodę, sól i kminek.
  2. Wlewamy pozostałe składniki i mieszamy najpierw łyżką, a później zagniatamy ręcznie.
  3. Masę przekładamy na stolnicę oprószoną mąką i oprószonymi dłońmi chwilę wyrabiamy.
  4. Ciasto rozwałkowujemy na grubość ok. 1 cm i wykrawaczką do pączków lub szklanką wycinamy koła o średnicy ok. 8 cm. Resztki ciasta ponownie zagniatamy i rozwałkowujemy.
  5. Szeroką patelnię z nieprzywierającą powłoką rozgrzewamy i na średnim lub małym ogniu smażymy placki na sucho (bez oleju) w sumie przez 10–12 minut obracając kilka razy. 

Smacznego !

3 myśli na temat “Proziaki / sodziaki fit, pełnoziarniste, wegańskie

Dodaj komentarz