Szybkie bułki na sodzie, razowe pszenne / orkiszowe

Szybkie bułki na sodzie, razowe pszenne / orkiszowe

Bułki na sodzie to najprostsze i najszybsze (a przy okazji moje ulubione), domowe buły pełnoziarniste – bez drożdży, bez zakwasu i bez wyrastania. Żeby wgryźć się w gorącą i chrupiącą fit bułeczkę potrzeba tylko 5 minut na połączenie składników i 15–20 minut pieczenia

Polecam również 2 przepisy na łatwe i szybkie razowe chleby sodowe: irlandzki chleb na jogurcie oraz chleb najprostszy.

Szybkie bułki na sodzie – SKŁADNIKI

6 fit bułek

  • 400 g mąki pszennej razowej, drobno mielonej, może być orkiszowa pełnoziarnista. Najbardziej lubię typ 1850
  • ½–¾ łyżeczki sody oczyszczonej – u mnie ½ łyżeczki
  • ¾ łyżeczki soli
  • 2 łyżki (20 g) octu balsamicznego, jabłkowego lub ryżowego
  • ok. 250 g wody lub mleka sojowego czy owsianego

Do ciasta dodaję też 1 łyżkę ksylitolu lub cukru oraz 1 łyżeczkę kminku niezmielonego – z tymi dodatkami każde pieczywo smakuje jeszcze lepiej.

Szybkie bułki na sodzie – WYKONANIE

  1. Piekarnik rozgrzewamy do 200°C.
  2. W dużej misce mieszamy suche składniki: mąkę, sodę, kminek, cukier  i sól.
  3. Wlewamy ocet oraz wodę, najpierw mieszamy wszystko łyżką, a następnie ręcznie krótko wyrabiamy ciasto – tylko do połączenia składników. Masa powinna być lekko lub średnio kleista.
  4. Odrywamy kawałki ciasta, formujemy kulki, lekko je spłaszczamy i układamy na blasze pokrytej papierem do pieczenia.
  5. Bułki możemy już wstawić do piekarnika w takiej formie lub lekko je przybajerować: wierzch smarujemy wodą, posypujemy płatkami owsianymi, makiem lub czarnuszką i nacinamy nożem na głębokość ok. 0,5–1 cm.
  6. Pieczemy przez 15–20 minut.

Rada: ciasto można też w całości lekko rozpłaszczyć (rozwałkować) i wyciąć z niego bułki za pomocą dużej, okrągłej foremki do wykrawania ciastek lub puszki po konserwie.

Smacznego !

4 myśli na temat “Szybkie bułki na sodzie, razowe pszenne / orkiszowe

    1. Oczywiście można. Ja akurat najbardziej lubię mąkę typu 1850, bo jest trochę lżejsza i według mnie lepsza do wypieków, ale to już kwestia gustu. Mąka typu 2000 ma więcej błonnika i jest zdrowsza. 🙂

Dodaj komentarz