3-składnik. placki z kaszy gryczanej bez jajek, mąki i glutenu

3-składnik. placki z kaszy gryczanej bez jajek, mąki i glutenu

Bezglutenowe, zdrowe (smażone bez tłuszczu), smakowite, a przy tym śmiesznie proste placki tylko z 3 składników: kaszy gryczanej, soczewicy i wody – pozostałe przyprawy mogą być dowolne. Przepis wyewoluował z receptury na indyjskie placki dosa, ale jest jeszcze prostszy do zapamiętania – proporcje to praktycznie 1:1:1. Przedstawiam wersję wytrawną, ale możemy też zrezygnować z soli i podawać placki z różnymi słodkimi smarowidłami, np. czekośliwką lub zdrową nutellą. W wariancie na słono pasuje do nich indyjski sos raita (dla odmiany można dorzucić np. rzodkiewki) lub bbq bez gotowania.

Najlepiej smakują prosto z patelni, ale na zimno też są niezłe. Często jem je zamiast chleba, z plasterkiem czosnkowego lub bazyliowego tofu, ogórkiem lub pomidorem i dowolnym sosem.

Im cieńsze, tym są bardziej chrupiące zaraz po upieczeniu. Z czasem nieco wymiękają.

 

Placki z kaszy gryczanej i soczewicy – SKŁADNIKI

ponad 20 małych placków

  • 1 szklanka suchej kaszy gryczanej niepalonej
  • 1 szklanka suchej żółtej soczewicy – może być też czerwona
  • woda – ilość w zależności od konsystencji ciasta, jaką chcemy uzyskać. Dodałam ok. 1 szklankę
  • sól

DODATKOWO (niekoniecznie)

  • 2 łyżeczki suszonej cebuli w proszku
  • ½ łyżeczki kurkumy
  • ½ łyżeczki sambar masala lub curry
  • pieprz biały lub czarny

 

Placki z kaszy gryczanej i soczewicy – WYKONANIE

  1. Kaszę i soczewicę płuczemy na sicie pod bieżącą wodą. Przekładamy do miski, zalewamy chłodną wodą i odstawiamy na 8–12 godzin do lodówki, najlepiej na noc.
  2. Następnie nasiona odcedzamy i miksujemy z wodą oraz przyprawami do uzyskania konsystencji gęstszego ciasta naleśnikowego.
  3. Smażymy bez dodatku tłuszczu na patelni z nieprzywierającą powłoką, na średnim lub małym ogniu, z obu stron.

Rada: żeby placki wyszły okrągłe i równe, ciasto nalewam na patelnię chochlą i potem od środka okrężnymi ruchami (ślimakiem) rozprowadzam je spodem chochli na boki.

Bon appétit !

Fit placki z kaszy gryczanej bez jajek, mąki i glutenu
Bezglutenowe fit placki z kaszy gryczanej bez jajek i mąki

6 myśli na temat “3-składnik. placki z kaszy gryczanej bez jajek, mąki i glutenu

  1. Obiecałam, że napiszę, co niniejszym czynię. Placki szybko się smażą, mimo że bez tłuszczu, nie przywierają do patelni i co najważniejsze są smaczne – na ciepło i na zimno. Smakują równie dobrze z mizerią jak i z innymi dodatkami (mi smakowały z pomidorami i cebula), na pewno zagoszczą na stałe w mojej kuchni – w różnych wersjach. 🙂

  2. Te placuszki są mega!! Mega proste, mega pyszne 🙂 Dodałam od siebie płatki drożdżowe 🙂 Zjadłam zamiast pieczywa do śniadania.
    Pozdrawiam 🙂

  3. Super dobre!! cudowne w czasach, gdy mąka ryżowa i kukurydziana w zasadzie występują w każdym bezglutenowym przepisie. Akurat nie możemy tych produktów jeść, więc takie przepisy to błogosławieństwo!!! dzięki:))

Dodaj komentarz